Lukk

Velg test og logg inn

Får du ikke logget inn? Klikk her

Slik får du verdistyrte unge til å søke jobb hos bedriften din

Hold fast ved verdiene dine, vær stolt over kulturen din, og bruk interne påvirkere for å nå målgruppen. Det rådet gir Employer Branding-eksperten Anna Dyhre til arbeidsgivere som er på jakt etter unge medarbeidere.

I fjor skrev mer enn 18 000 franske toppstudenter under på et manifest der de truet med å takke nei til arbeidsgivere som ikke tar miljø- og klimaansvar. Svenske studenter var ikke sene med å følge etter. Vi ser også i ulike undersøkelser at unge i dag ønsker å jobbe for bedrifter som tar ansvar og organisasjoner som bidrar til samfunnet. Employer Branding-bedriften Universum stiller hvert år spørsmål til unge akademikere globalt om karrieremålene og favorittarbeidsgiverne deres. De siste ti årene har antallet som sier at de vil jobbe for et høyere formål, mer enn doblet seg, fra 17 til 36 prosent ifølge det svenske Karriärbarometern 2019.

– Dagens unge oppleves som mye mer verdistyrte enn tidligere generasjoner, og på mange måter er de et produkt av sin tid. Mange har klimaangst, er bortskjemte og vant med å få bestemme hva de skal ha til middag hjemme, eller hvor de skal dra på ferie. De er også svært opptatt av personlig varemerke og vil ikke smusse det til ved å jobbe på «feil sted». De er vant med å leve og dele livene sine på for eksempel Instagram, sier Anna Dyhre, rådgiver, foreleser og forfatter innenfor Employer Branding.

Men Anna Dyhre er samtidig ikke helt sikker på om dagens unge virkelig er mer verdistyrte enn tidligere generasjoner. Unge har en tendens til generelt å være mer idealistiske. Forskjellen fra tidligere generasjoner er at transparensen har økt. Det har blitt betydelig lettere for unge jobbsøkere å finne informasjon om ulike arbeidsgivere og ta bevisste valg.

– Da jeg skulle ut på arbeidsmarkedet på 1990-tallet, var det knapt akseptert å stille noen krav til potensielle arbeidsgivere. Du tok rett og slett det du fikk, og tilpasset deg til bedriftskulturen. Dagens unge kommer ut på et arbeidsmarked som har hatt ti år med høykonjunktur. Når du er ettertraktet, er det også lettere å være kresen.

Lokkes av sosialt entreprenørskap

Den økende interessen for sosial og miljømessig bærekraft i samfunnet påvirker i stor grad hvor de unge ønsker å jobbe. Ifølge Anna Dyhre er de heteste arbeidsgiverne i dag oftest sosiale entreprenører som kombinerer et ønske om gevinst med et ønske om å redde verden. De har på en måte blitt vår tids rockestjerner, som for eksempel Elon Musk i Tesla.

– Trenden med sosialt entreprenørskap kommer fra USA, der filantropi alltid har vært stort. Jeg besøkte Handelshögskolan i Stockholm for en stund siden og merket meg at det har skjedd et skifte. Før søkte studentene seg i større grad til klassiske management-konsulentselskaper, nå vil mange bevisste svenske studenter heller jobbe blant annet i Norrsken i Stockholm, som er en hub for sosialt entreprenørskap.

Spørsmålet er hva denne trenden innebærer for deg som arbeidsgiver? Må bedriftens verdier tilpasses det unge, potensielle medarbeidere etterspør?

– Det viktigste er å være ekte og ikke formidle andre verdier enn det dere har. Selv om dere skulle klare å lokke til dere noen drømmekandidater ved å utgi dere for å være noe annet enn det dere er, kommer ikke disse medarbeiderne til å bli lenge. Hvis de er misfornøyde og slutter, vil det raskt spres til andre, sier Anna Dyhre, og fortsetter:

– Det er lettere å ha en langvarig relasjon med noen som har de samme verdiene som deg. Det samme gjelder på arbeidsplassen – onboardingprogrammet går raskere, og medarbeideren kommer til å bli lenger hvis dere føler at dere er på samme bølgelengde. Du bør imidlertid ha i bakhodet at unge er litt mer «rastløse» av seg. Akademikere som er født rundt årtusenskiftet, kommer ifølge professor Micael Dahlen ved Handelshögskolan i Stockholm i snitt til å ha minst 17 arbeidsgivere i løpet av karrieren, medregnet å drive for seg selv.

Riktig bilde av deg som arbeidsgiver

Anna Dyhre oppfordrer alle arbeidsgivere til å gjøre hjemmeleksene sine og finne ut hvilke verdier og hva slags kultur som faktisk råder på arbeidsplassen. Når kandidater opplever at arbeidsoppgaver og lønnsnivå er relativt likt hos ulike arbeidsgivere, blir det nettopp kulturen og verdiene som avgjør hvem de velger.

– Det beste er å spørre noen få nøkkelmedarbeidere hvordan de opplever kulturen og bedriften. Diskuter deretter med ledelsen om det er slik dere ønsker å være, eller om dere trenger å gjøre noe med kulturen. Stemmer bildet, er det bare å gratulere.

Men hvor ærlig tør man å være som arbeidsgiver? Kanskje er ikke bedriftskulturen i tråd med nåtidens verdier i det hele tatt?

– Jeg tror at selv om bedriftskulturen din oppfattes som gammeldags, er det likevel noen kandidater som kommer til å tenke at «Yes, her hører jeg hjemme». Og det er disse kandidatene dere ønsker å rekruttere. Stadig flere arbeidsgivere forstår at ærlighet varer lengst, sier Anna Dyhre.

Finne «påvirkerne» dine

For å kunne formidle hva du som arbeidsgiver kan tilby, må bedrifter og organisasjoner vekke interesse og skape langsiktige relasjoner med potensielle medarbeidere. I dag kreves det en solid tilstedeværelse på sosiale medier. Samtidig er det viktig å ha i bakhodet at dagens unge vil følge personer de ser opp til – og ikke selve bedriften.

– Den yngre generasjonen er oppvokst med YouTube og kan bruke timevis på å se på at en «influencer» sminker seg eller en gamer spiller. Tenk over hvem som er påvirkere og eksperter i bedriften, og hvordan du kan løfte dem frem, for eksempel på LinkedIn. Det blir vinn-vinn både for den aktuelle medarbeideren og følgerne. Dette er egentlig ikke noe nytt fenomen, vi har til alle tider blitt tiltrukket av og har sett opp til smarte og kreative mennesker. Men kanalene har blitt mange flere.

Anna Dyhre tror at arbeidsgivere som har tydelige verdier og en sterk kultur, har et forsprang i dagens travle og foranderlige verden.

– Hvis du klarer å skape en arbeidsplass der medarbeiderne utvikler seg, er engasjerte og føler stolthet og trygghet, så lover jeg at du blir en vinner. 


Personvern og cookies