Lukk

Velg test og logg inn

Får du ikke logget inn? Klikk her

Passer du inn i arbeidsgiverens kultur?

Selv om du er som skapt for stillingen, er det en risiko for at du ikke kommer til å trives med arbeidsplassens kultur. Derfor er det viktig at du selv tenker over hva som er viktig for deg, og om verdiene dine går hånd i hånd med verdiene den potensielle arbeidsgiveren din har.

For mange, særlig blant den yngre generasjonen, er ikke jobb bare en jobb, men en del av identiteten. Når vi treffer noen for første gang, får vi ofte spørsmålet: «Hva jobber du med?». Å velge «riktig» yrke og arbeidsgiver blir derfor viktig. Hvert år blir det gjort ulike undersøkelser rundt hvor studenter og unge akademikere ønsker å jobbe. En undersøkelse som Academic Work gjorde sammen med Sifo Kantar i 2019, viser at unge i stor grad velger arbeidsgiver etter verdiene sine, og drømmearbeidsgiverne deres er selskaper som Google, Ikea, Spotify, Microsoft, Apple og Tesla.

Men for deg som søker jobb, er det en stor risiko å ta hvis du bare ser på de arbeidsgiverne som topper listen. Det er ikke sikkert at kulturen på disse arbeidsplassene samsvarer med verdiene og drivkreftene du selv har.

– Hvor godt du trives, kan påvirke både prestasjonen din og hvor lenge du blir værende på en arbeidsplass. Du er kanskje som skapt for stillingen du søker på, men hvis du ikke passer inn i kulturen, risikerer du å prestere betydelig lavere enn det du har potensial til, sier Alex Tidgård, psykolog og organisasjonskonsulent i Assessio.

Han trekker frem eksempelet med en høyt presterende fotballspiller som selges til et annet lag, der det plutselig går dårlig fordi spilleren ikke trives. Det kan være en rekke grunner til det – kanskje får spilleren aldri starte en kamp, eller kanskje blir han mobbet.

– Spillerens grunnpotensial er fremdeles like bra, og i en annen klubb med en annen kultur kan han eller hun blomstre igjen, men i dette miljøet blir prestasjonen lavere.

Passe inn i bedriftskulturen

Når du søker jobb, er det ikke alltid nok å finne en yrkesrolle som passer for deg, det er også viktig å like og passe inn i arbeidsplassens kultur.

– Enkelte trives i innovasjonsdrevne miljøer der det er høyt under taket, mens andre synes det er helt ubegripelig hvorfor man skal stenge seg inne i en glasskube og oppfinne hjulet på nytt. Hvis du liker drevne og fartsfylte miljøer, kommer du sannsynligvis ikke til å trives i et selskap med mye byråkrati og lange beslutningsprosesser. Risikoen er stor for at du kommer til å irritere deg over hvor sakte alt går, og at tilværelsen er veldig regelstyrt. Andre ville kanskje trives helt utmerket på samme arbeidsplass ettersom de liker strukturen og tryggheten som følger med byråkratiet, sier Alex Tidgård.

Han mener at stadig flere arbeidsgivere har forstått hvor viktig det er ikke bare å se på formell kompetanse ved rekruttering, men også om kandidaten har riktig potensial og passer inn i kulturen. Hvis medarbeidere ikke trives, øker det risikoen for at de slutter etter kort tid, selv om de presterer bra. Allerede når du ser en interessant jobbannonse eller blir oppringt av et rekrutteringsfirma, kan det derfor være på sin plass å gjøre litt research. Pass også på at du stiller spørsmål om kulturen og bedriftens visjoner og verdier under jobbintervjuet. Det kan for eksempel være bra å vite hvordan stemningen er, hvordan de håndterer motgang, og hvilken sjargong de har på arbeidsplassen. På LinkedIn kan man finne både nåværende og tidligere medarbeidere som kanskje kan fortelle om hvordan det er å jobbe der.

– En ting som er viktig å huske, er at det finnes subkulturer i store selskaper. I en bestemt etasje eller avdeling kan det hende at kulturen er annerledes enn i resten av selskapet. Den beste personen å snakke med hvis du vil ha en referanse, er den som har eller har hatt stillingen du søker på. Og har du fått et konkret tilbud, kan du alltid be om å få treffe noen i det teamet du skal jobbe i.

Match-V måler verdier

Assessio har utviklet testen Match-V, som matcher arbeidsgivere og kandidater verdimessig. Verktøyet hjelper arbeidsgiveren med å definere kulturen på arbeidsplassen ut fra sju ulike parametere, som deretter matches mot kandidatenes svar. Match-V måler blant annet kandidatens behov for forandring, integritet og status. Passer han eller hun for eksempel best i et tradisjonelt eller et mer innovativt miljø?

– Kandidatene som gjennomfører Match-V, får et godt bilde av verdiene og drivkreftene sine, noe som gjør det lettere å finne det riktige på arbeidsmarkedet.

For hva kan skje hvis du ikke trives med kulturen på jobben? Du kommer sannsynligvis til å begynne å irritere deg over småting og finne feil. Og etter en stund blir irritasjonsmomentet bare større.

– Hvis det skjer, må du spørre deg selv om irritasjonen står i forhold til det du opplever. Kanskje finnes det en god grund til irritasjonen. Men om det skurrer uten at du klarer å finne en konkret grunn til det, kan det være at du rett og slett befinner deg på feil plass. Kanskje stiller du deg ikke bak beslutningene ledelsen tar eller måten dere jobber på i gruppen. I den situasjonen kan du enten akseptere situasjonen og prøve å venne deg til tanken på at du ikke deler bedriftens verdier, eller hvis du føler at disse spørsmålene er viktige for deg, se deg om etter en ny jobb på en arbeidsplass som har mer de samme verdiene du selv har.

Alex Tidgård tipser: Slik øker du sjansen til å finne drømmejobben

1.     Ha kontroll på hvilke verdier du har

Det er lettere å ta riktig beslutning hvis du har et tydelig indre kompass. Spør deg selv hva som er viktig både i livet og på jobb. Er det å ha balanse i livet, sette ideene dine ut i verden, jobbe for et høyere formål eller tjene masse penger? Kanskje oppdager du at det er en hel del ting som er viktige for deg. Hvis listen blir lang, blir det neste skrittet å prioritere hva som faktisk er viktigst.

2.    Finn ut hvilke verdier arbeidsgiveren har

Les deg opp på arbeidsgiveren før du søker på jobben. Hva slags kultur og hvilke verdier råder på arbeidsplassen? Still spørsmål under jobbintervjuet, og få gjerne en referanse. På LinkedIn kan du finne både eksisterende og tidligere medarbeidere.

3.    Er det en match på flere plan?

Før du takker ja til jobben, må du også tenke over om rollen er riktig for deg. Passer den til personligheten din, og stemmer den inn med karriereplanene dine? Undersøk også hvordan utviklingsmulighetene er. Hvis alt stemmer, er det store sjanser for at du og den nye arbeidsgiveren kan få en langvarig relasjon.


Personvern og cookies